لیوان پلاستیکی | بلاگ

لیوان پلاستیکی

ساخت وبلاگ
5 راه پلاستیک که انقلابی در صنعت بهداشت ایجاد کرد

پلاستیک به طور قابل توجهی بر تمام بخشهای صنعت تأثیر گذاشته است ، اما در مراقبت های بهداشتی ، پیشرفت های چشمگیری داشته است.

1. عقیم بودن
از پلاستیک به طور گسترده ای برای ایجاد ابزار پزشکی و پزشکی مانند دستکش جراحی ، سرنگ ، قلم انسولین ، لوله های IV ، کاتتر ، تقسیم بادی و غیره استفاده شده است. این محصولات برای استفاده یکبار مصرف ایجاد می شوند و با از بین بردن نیاز به عقیم سازی و استفاده مجدد از دستگاه
 
از پلاستیک همچنین برای ایجاد سطوح لمسی ضد میکروبی خاص استفاده می شود که می تواند باکتری ها و سایر میکروب ها را از بین ببرد و در نتیجه شیوع بیماری های خطرناک را کاهش می دهد. در حقیقت ، پلاستیک ضد میکروبی به عنوان یک اثر بسیار بالا در از بین بردن باکتری ها شناخته شده است و قادر است عوامل بیماری زا را از بین ببرد حتی اگر سطوح گفته شده به طور منظم تمیز نشوند.
 
 
 
 
2. ایمنی پیشرفته
طبیعت بادوام پلاستیکها امکان استفاده از آن را در ایجاد وسایل ایمنی پزشکی مانند کلاهک های ضد دستکاری روی بسته های پزشکی ، بسته های تاول زده و کیسه های مختلف دفع مواد زائد پزشکی فراهم می کند. پلاستیک ها نیز ضد شکن هستند و بنابراین یک گزینه مناسب برای ذخیره سازی و حمل و نقل ایجاد می کنند. علاوه بر این ، با استفاده از پوشش های محافظ ، می توان از پلاستیک ها برای حفظ موثر تمامیت مواد دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال ، از پلاستیک ها به طور گسترده ای برای ایجاد کیسه های غیر قابل نفوذ در معرض خطر زیستی برای حمل مواد مانند ضایعات پزشکی استفاده می شود.
 
3. افزایش راحتی
پیش از این ، صنعت مراقبت های بهداشتی از تجهیزات پزشکی فلزی یا فلزی به ویژه در زمینه پروتز استفاده می کرد. اکنون ، با داشتن دوام و قابلیت استفاده از پلاستیک ، اکنون از آن به عنوان جایگزینی برای چنین اجزای فلزی استفاده می شود. پلاستیک ها نه تنها راحتی بهتر را فراهم می کنند بلکه راه حل های تخصصی را نیز فراهم می کنند که زندگی سالم و طبیعی را فراهم می کند. به عنوان مثال ، بیمارانی که به فلزات خاصی حساسیت دارند از پلاستیک استریل و ضد حساسیت استفاده می کنند که امکان مراقبت و درمان بهتر را فراهم می کند.
 
4. برنامه های ابتکاری
از آنجا که پلاستیک را می توان با توجه به نیاز یک برنامه خاص قالب گیری کرد ، همچنین برای تولید دستگاه های پزشکی جدید مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر از پلاستیک ها در دستگاه ها و روش های جراحی استفاده می شود ، و محصولاتی مانند ضربان سازهای مدرن ، استنت ها یا دستگاه های جایگزین مفصل به دلیل توانایی سازگاری با کوچکترین و پیچیده ترین قالب ها.
 
5. مقرون به صرفه بودن
پلاستیک ها نه تنها می توانند با نرخ مقرون به صرفه به تولید انبوه برسند ، بلکه کاربردهای وسیع تری را نیز در اختیار شما قرار می دهند و آن را به یک سرمایه گذاری ارزشمند تبدیل می کنند. و در حالی که دستگاه های پزشکی مبتنی بر فلز مستعد ساییدگی و همچنین خوردگی هستند ، می توان پلاستیک را برای مقاومت در برابر چنین استرسی و جلوگیری از چنین شرایطی درمان کرد. این نه تنها هزینه های ایجاد شده در هنگام ایجاد دستگاه های فلزی را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش زمان و تلاشی می شود که در غیر این صورت از دستگاه های فلزی گفته می شود.
 
لیوان پلاستیکیپلاستیک,پزشکی,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 401 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:49

3 مورد تجاری برتر برای نایلون

والاس کاروترز ، دانشمندی که در Dupont کار می کند.  نایلون یک گرمانرم است که از مواد پتروشیمی ساخته می شود. این یک پلاستیک نیمه بلوری است که دارای هر دو ناحیه بی شکل (بدون ساختار) و همچنین کریستالی (ساختاری) است. هنگامی که گرما اعمال می شود ، مانند رزین های بی شکل شروع به ذوب شدن نمی کند ، بلکه تا زمانی که به نقطه ذوب خود برسد ثابت می ماند و یک باره ذوب می شود. دمای ذوب نایلون نسبتاً زیاد 256 درجه سانتیگراد / 450 درجه فارنهایت است.

نایلون ماده ای سخت و سخت است که پاره می شود و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش از خود نشان می دهد. می تواند خم شود و به عقب برگردد. توسط روغن ها ، حلال ها یا الکل ها آسیب نمی بیند. با این حال ، در معرض اسیدهایی مانند اسید سولفوریک رقیق شروع به تجزیه می کند. در صورت تماس با فنل ها ، مواد قلیایی و ید ، مواد نیز آسیب می بینند. این ماده رطوبت ساز است و در سطح مولکولی تمایل به جذب رطوبت از محیط اطراف دارد.  مولکول های آب با گروه های آمید در مولکول های نایلون پیوند می یابند و باعث متورم شدن مواد می شوند. در همان زمان ، نایلون تمایل دارد که قطرات آب را از پاشش جزئی جذب نکند ، در نتیجه لمس خشک می شود. نایلون در زیر نور خورشید تجزیه می شود ، به همین دلیل مواد افزودنی در برابر اشعه ماورا بنفش تجزیه می شونداستفاده می شود. نایلون تحت تأثیر قارچ ها ، کپک ها و کپک قرار نمی گیرد و توسط حشرات خورده نمی شود. 

بیایید رایج ترین کاربردهای تجاری نایلون امروز را بشماریم:

3) اتصالات پلاستیکی و قطعات ماشین

از نایلون برای ساخت قطعات پلاستیکی ماشین استفاده می شود زیرا کم هزینه است و ماندگاری بالایی دارد. این ماده اغلب به دلیل عدم رسانایی و مقاومت در برابر حرارت در صنعت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد. برای پیچ ، پیچ ، واشر و مهره و همچنین سخت افزار برد مدار استفاده می شود .  قطعات ساخته شده از نایلون به دلیل ضریب اصطکاک کم اغلب در مکانیزم هایی استفاده می شوند که می چرخند یا می لغزند. به دلیل مقاومت عالی در برابر سایش ، برای ساخت یاتاقان برای صنعت لوازم خانگی استفاده می شود.  

2) ظروف آشپزی

از نایلون در ظروف آشپزی استفاده می شود زیرا دمای سرویس مداوم آن نسبتاً بالا است. اینها شامل کفگیر ، قاشق چاک دار ، چرخان ، چنگال ، انبر ، برس و غیره است. ظروف نایلونی به راحتی رنگ می شوند ، می توانند با دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ شوند. ابزار پخت نایلون روی سطوح نچسب ملایم است. شرکت هایی مانند OXO و Caphalon از نایلون برای محصولات ظروف خود استفاده کرده اند.

 

مطالب پیشنهادی :

5 کاربرد فوق العاده برای بسته بندی حباب
ضایعات پلاستیک - انواع و تأثیرات

 

1)  پارچه

شاید مهمترین ویژگی نایلون این باشد که می توان از آن الیاف محکمی ساخت. وقتی اینها با هم بافته می شوند پارچه ای ابریشمی و سبک تولید می شود.  نایلون در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال

 

 

 

 

 

 

 

1939 به عنوان پارچه معرفی شد و تا سال 1940 برای ساخت جوراب های زنانه استفاده شد. وقتی که ابریشم در طول جنگ جهانی دوم کمیاب شد ، پارچه نایلون به عنوان جایگزین مصنوعی ابریشم در ساخت چترها مهم شد. از نایلون به دلیل خاصیت ارتجاعی ، استحکام ، امروزه نیز برای ساخت سایبان چتر استفاده می شود، مقاومت در برابر کپک ، در دسترس بودن و قیمت. با این حال ، استفاده از الیاف نایلون با پارچه متوقف نمی شود. تسمه ها و خطوط تعلیق نیز از الیاف نایلون و همچنین چادر ، کیسه خواب ، بادبان ، طناب ، رشته های تنیس ، میله های ماهیگیری و خطوط و غیره ساخته می شوند.

امروزه نایلون رایج ترین الیاف برای منسوجات است و یکی از محکم ترین و رایج ترین پارچه های موجود در بازار است. به راحتی می توان آن را رنگ کرد بنابراین منسوجات را می توان در رنگین کمانی از رنگ ساخت. پارچه سازی به خوبی شناخته می شود و به طور گسترده ای در پوشاک استفاده می شود. از پارچه نایلون تقریباً در تعداد بیشماری از موارد استفاده می شود: کیف های کتاب ، بسته های پشتی ، کت های کت و شلوار ، لباس عروس و حجاب عروس ، کفش های ورزشی ، پانچو ، چتر ، کیف دوربین ، لباس شنا ، جوراب ، دستکش ، کلاه ، چمدان و موارد دیگر .

 
لیوان پلاستیکیپلاستیک,نایلون,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 252 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:48

5 کاربرد فوق العاده برای بسته بندی حباب

بسته بندی حباب ماده بسیار خوبی برای بسته بندی است ، اما کاربردهای بسیار بسیار کاربردی دیگری نیز دارد. هنگامی که جعبه ای را در آن قرار داده اید که درون آن بسته بندی حباب قرار دارد ، در مقابل تمایل به بیرون کشیدن همه آن برای مقاومت در برابر استرس مقاومت کنید! درعوض ، آنرا دفع کنید تا از یکی از روشهای نبوغ زیر استفاده کنید.

 

پنجره را عایق بندی کنید

 

آن حباب های ریز هوا در بسته بندی حباب دارای خواص عایق هستند. با استفاده از روکش پنجره های ناصاف و پوشیده شده از حباب در زمستان ، این توانایی را به خوبی استفاده کنید  تا فضای اتاق گرمتر شود.

از گیاهان محافظت کنید

 

در فصول سردتر از دانه ها و گیاهان حساس خود در برابر یخ زدگی محافظت کنید و  روی آنها را با مواد حبابدار بپوشانید. جیب های هوا در طول روز در زیر اشعه خورشید گرم می شوند و مانند یک گلخانه کوچک برای گرم نگه داشتن گیاه و خاک عمل می کنند.

زانو بزنید

 

مطالب پیشنهادی :

ضایعات پلاستیک - انواع و تأثیرات
علائم بالای سیستم بازیافت بطری های پلاستیکی
 

 

 

کاشت ، علف های هرز و سایر کارهای حیاط می تواند نیاز به زانو زدن زیاد داشته باشد که ناخوشایند یا حتی دردناک باشد. یک قطعه بزرگ حباب را در یک مستطیل تا بزنید و از آن به عنوان یک زانوبند استفاده کنید. بالشتک شدن باعث از بین رفتن ساییدگی مفاصل و شلوار می شود.

چیزها را به شکل خود نگه دارید

 

بعضی کفش ها ، کیف های دستی ، کلاه و سایر وسایل وقتی آنها را در انبار فصلی قرار می دهید شکل خود را از دست می دهند قبل از اینکه آنها را دور بیندازید ، آنها را با استفاده از بسته بندی حباب دار پر کنید و وقتی سال آینده آنها را بیرون بیاورید ، مرتب و آماده می شوند.

کیسه مواد غذایی را عایق بندی کنید

 

وسایل سرد خود را سرد نگه دارید ، حتی اگر کیف خرید عایق ندارید. کافیست داخل کیسه مواد غذایی قابل استفاده مجدد را با بسته بندی کردن حباب بچینید ، و این بستنی و سایر مواد یخ زده یا  یخچال را برای مدت طولانی تری سرد نگه می دارد.

 
 
لیوان پلاستیکیپلاستیک,بسته بندی,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 201 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:48

ضایعات پلاستیک - انواع و تأثیرات

پلاستیک ماده ای پلیمری است که مولکول های آن بسیار بزرگ است و غالباً شبیه زنجیرهای بلندی است که از یک سری پیوندهای به هم پیوسته ظاهراً بی پایان تشکیل شده است. محققان تخمین زده اند که سالانه بیش از 300 میلیون تن پلاستیک تولید می شود و 50٪ آن برای اهداف منفرد استفاده می شود. در این مقاله ، ما مختصرا به زباله های پلاستیکی ، انواع آن و تأثیر آن بر محیط می پردازیم.


وقتی اصطلاح پلاستیک را شنیدیم سه چیز در ذهن ما خطور می کند یعنی خصوصیات تخریب ناپذیر ، بادوام و همه کاره آن. اما این خصوصیات پلاستیک اکنون به موضوعات زیست محیطی تبدیل شده است. پلاستیک یک نام عمومی است که به برخی مواد مصنوعی یا نیمه سنتتیک اشاره دارد که می تواند به اشیا or یا فیلم ها یا رشته ها قالب ریزی یا اکسترود شود و یا برای ساخت به عنوان مثال استفاده شود. پوشش ها و چسب ها. محققان تخمین زده اند که سالانه بیش از 300 میلیون تن پلاستیک تولید می شود و 50٪ آن برای اهداف منفرد استفاده می شود.

انواع پلاستیک

به طور عمده هفت نوع پلاستیک وجود دارد که در زیر آورده شده است:

1. پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET): این یک رزین پلیمری ترموپلاستیک از خانواده پلی استر است. قابل بازیافت است.

پلاستیک PET

2. پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE): این یک پلیمر گرمانرم است که از مونومر اتیلن ساخته شده است. قابل بازیافت است.

پلاستیک HDPE

3. پلی وینیل کلراید (PVC): این یک پلاستیک جامد است که از وینیل کلراید ساخته شده است. قابل بازیافت است.

پی وی سی

4. پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE): این یک ترموپلاستیک است که از طریق مایع پلیمر اتیلن از طریق فرآیند فشار بالا از طریق پلیمریزاسیون رادیکال آزاد ساخته می شود.

 

مطالب پیشنهادی :

علائم بالای سیستم بازیافت بطری های پلاستیکی
کاربرد پلاستیک ها

 

پلاستیک های LDPE

5- پلی پروپیلن (PP): این یک پلیمر گرمانرم است که از طریق پلیمریزاسیون رشد زنجیره ای از پروپیلن مونومر تولید می شود. قابل بازیافت نیست.

پلاستیک PP

6. پلی استایرن یا پلی استایرن (پلی استایرن): پلیمر هیدروکربن معطر و مصنوعی است که از مونومر استایرن ساخته شده است. قابل بازیافت نیست.

پلاستیک های PP

7. پلی کربنات ، پلی لاکتید ، اکریلیک ، اکریلونیتریل بوتادین ، ​​استایرن ، فایبرگلاس و نایلون: قابل بازیافت نیست.

فرم پلاستیکی

چه تفاوتی بین تجزیه بیولوژیکی و زیست پالایی وجود دارد؟

ضایعات پلاستیک چیست؟

تجمع اشیا plastic پلاستیکی که بدون هیچ گونه فرآیند علمی تخلیه می شوند ، ضایعات پلاستیکی است. این می تواند پلاستیک های اولیه ، مانند ته سیگار و درب بطری ها ، یا پلاستیک های ثانویه باشد. این نوع زباله همچنین از طریق مواد زائد دسته بندی می شود که ممکن است از پلاستیک های ریز - ذرات کوچک (<5 میلی متر) پلاستیک پراکنده در محیط - تا ماکروپلاستیک متفاوت باشد.

تأثیر زباله های پلاستیکی

زباله های پلاستیکی تأثیر قابل توجهی در زمین ، اقیانوس ها ، حیوانات و انسان ها دارند. بیش از 50٪ پلاستیک ها قابل تجزیه نیستند و تنها درصد کمی از پلاستیک ها قابل بازیافت هستند. از این رو ، در جایی که دور ریخته می شوند ، دست نخورده باقی می مانند تا زمانی که پاکسازی شوند.

1. تأثیر بر روی زمین: وقتی پلاستیک های کلر شده در خاک ریخته می شوند ، نه تنها خاک ، بلکه منابع آب اطراف آن و همچنین اکوسیستم اطراف را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا مواد شیمیایی مضر آزاد می کند.

2. تأثیر بر اقیانوس ها: محققان تخمین زدند که بیش از 165 میلیون تن زباله پلاستیکی در اقیانوس جهان ریخته می شود. این پلاستیک ها بر روی پلانکتون ، ماهی و در نهایت نژاد انسان تأثیر می گذارند زیرا برخی از گونه های دریایی توسط انسان و از طریق زنجیره غذایی مصرف می شوند ، این مواد سرطان زا و مواد شیمیایی بسیار سمی را مصرف می کنند. مصرف ماهی حاوی این سموم می تواند باعث افزایش سرطان ، اختلالات ایمنی و نقایص مادرزادی شود.

نوع جدیدی از پلاستیک که می تواند بازیافت شود

بازیافت یک روش مهم برای اطمینان از پایداری و یک محیط سبز برای نسل آینده است. آزمایشگاه ملی پیتر کریستنسن تحت رهبری لارنس برکلی پلاستیک های جدیدی تولید کرده است که به راحتی می توان آنها را بازیافت در مقایسه با پلاستیک های سنتی. آنها از تریکتون ها و آمین ها برای مونومرهای بلوک های ساختمانی استفاده می کنند.

لیوان پلاستیکیپلاستیک, ضایعات,استاندار,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 427 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:47

علائم بالای سیستم بازیافت بطری های پلاستیکی

پلاستیک ها مواد با دوام ، سبک و ارزان هستند.آنها به راحتی می توانند در محصولات متنوعی تولید شوند که در تعداد زیادی از کاربردها ، کاربرد پیدا می کنند.هر ساله بیش از 100 میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می شود.در نتیجه ، استفاده مجدد ، بازیابی و بازیافت پلاستیک بسیار مهم است. 

زباله های پلاستیکی یک مشکل فزاینده برای محیط زیست و جامعه ما است. اتحادیه اروپا به تنهایی سالانه حدود 322 میلیون تن پلاستیک تولید می کند که حدود 60٪ آن در بسته بندی و کالاهای مصرفی استفاده می شود. با وجود رشد جمع آوری زباله های پلاستیکی ، فقط 30٪ پلاستیک در اروپا بازیافت می شود - بقیه به محل دفن زباله می رود یا سوزانده می شود.

مقررات اتحادیه اروپا از جلوگیری از استفاده پلاستیک بازیافتی که قبلاً برای بسته بندی غیر غذایی استفاده می شد به عنوان بسته بندی مواد غذایی یا نوشیدنی در زندگی دوم خود یکی از عوامل بازدارنده بازیافت است. طبق قوانین ، ضایعات پلاستیکی قابل بازیافت قبل از بازیافت برای محصولات جدید بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ، به دقت در بسته بندی مواد غذایی و غیر غذایی طبقه بندی می شوند - روشی که در حال حاضر بسیار کم استفاده می شود ، به این معنی که در بیشتر بسته بندی های مواد غذایی و نوشیدنی از پلاستیک های بکر استفاده می شود.

مطالب پیشنهادی :

کاربرد پلاستیک ها
مواد اولیه ظروف یکبار مصرف

 

پروژه POLYMARK با بودجه اتحادیه اروپا هدف خود را برای بازیافت برخی از دسته های پلاستیکی با استفاده از یک مارک ابتکاری و سیستم مرتب سازی مبتنی بر حسگر است که به راحتی پلاستیکی را که قبلاً برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شد شناسایی می کند.

سیستم ما 98٪ کارآمد است. ما معتقدیم که فناوری مرتب سازی مبتنی بر سنسور برای ایجاد اقتصاد دایره ای برای پلاستیک کلیدی است. ”، استلا Izquierdo ، هماهنگ کننده پروژه POLYMARK از انجمن تجارت مبدل های پلاستیکی اروپا می گوید.

دادن بطری های پلاستیکی به زندگی دوم
این پروژه بر روی پلی اتیلن ترفتالات (PET) ، رزین پلیمری ترموپلاستیک با ارزش بالا که به طور گسترده در ظروف مایعات و مواد غذایی مانند بطری های آب معدنی استفاده می شود ، متمرکز شد. اگرچه به راحتی در موادی مانند الیاف فرش بازیافت می شود ، اما به لطف سیستم جدیدی برای شناسایی پلاستیک هایی که قبلاً در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی استفاده می شد ، می توان دوباره استفاده کرد.

به عنوان اولین قدم ، دانشمندان POLYMARK یک سیستم علامت گذاری و شناسایی ظرف غذا و نوشیدنی ایجاد کردند. در طول ساخت ، پلاستیک های مورد استفاده برای غذا و نوشیدنی می توانند با مارکر شیمیایی پوشانده شوند ، یا مارکر را می توان بر روی برچسب محصول قرار داد. نشانگر ظاهر بسته بندی را تغییر نمی دهد اما با استفاده از فن آوری نوری قابل تشخیص است.

در مرحله بعدی ، محققان دستگاهی را برای شناسایی پلاستیک های مشخص شده تولید کردند. بطری ها و ظروف پلاستیکی قبل از اینکه به آنهایی که برای غذا و نوشیدنی استفاده شده اند و آنهایی که استفاده نشده اند ، از یک واحد تشخیص مارکر عبور کنند. سیستم ردیابی از نور ماوراlet بنفش و دوربین های حساس استفاده می کند که می تواند سیگنال فلورسنت موجود در مارکر شیمیایی را بگیرد.

ظروفی که به عنوان بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی شناخته می شوند ، می توانند در مکان های عادی شستشوی بازیافت تمیز شوند - روشی که مارکر را نیز از بین می برد.

جستجوی چشم انداز مورد حمایت صنعت
این فناوری توسعه یافته و آماده بازار است. شرکای پروژه اکنون در یک پلتفرم بین صنعت شرکت می کنند تا به دنبال هماهنگی استفاده از فناوری های ردیاب و علامت گذاری در زنجیره ارزش بسته بندی پلاستیک باشند.

به دنبال توسعه موفقیت آمیز فن آوری POLYMARK ، شرکا در صدد ایجاد یک چشم انداز تحت حمایت صنعت برای همسان سازی در یک استاندارد جهانی یا حداقل تعداد معدودی از استانداردهای سازگار برای طبقه بندی مبتنی بر ردیاب یا نشانگر هستند.

این پروژه در ابتدا بر روی پلاستیک های PET متمرکز بود اما هدف آن گسترش یافتن به سایر پلیمرها برای سهولت در روند مرتب سازی و بهبود نرخ بازیافت است. به عنوان بخشی از اقتصاد دایره ای اتحادیه اروپا ، این امر باعث افزایش بسیار مورد نیاز محیط زیست ، مصرف کنندگان اروپایی و صنعت می شود.

لیوان پلاستیکیپلاستیک,بطری,بازیافت,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 198 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:46

کاربرد پلاستیک ها

پلاستیک های همه کاره نوآوری هایی را ایجاد می کنند که به زندگی هر روز بهتر ، سالم و ایمن کمک می کند.
برخی پلاستیک ها مانند لاستیک درخت در طبیعت رخ می دهند. پلاستیک های "ارگانیک" وجود دارد که حاوی کربن هستند و پلاستیک های غیر آلی نیز وجود ندارند.
پلاستیک ها به دلیل خواص خوبی که دارند، جایگاه بسیار خوبی در تمام زمینه های تولید دارند. این مواد، مهمترین جایگاه انها که در مقالات قبلی هم زیاد درباره آن صحبت کردیم در صنعت بسته بندی های امروزی است. دلایل استفاده پلاستیک ها در بسته بندی، استحکام و انعطاف پذیری آن میباشد. مثلا در بسته بندی مواد غذایی فضاهای  بسیار ریز روی سطح بسته بندی وجود دارند که  هم باعث عدم فاسد شدن و هم عدم ورود آلودگی به مواد غذایی میشود.


پلاستیک ها قابلیت این را دارند که برای طراحی و ساخت پایدار و با دوام در خانه ها ، ساختمان ها و زیرساخت ها مانند پل ها استفاده شوند.


در طراحی خودرو ،نوآوری و خلاقایت در پلاستیک ها باعث ایمنی و اعتماد به سرنشین ها و همچنین عملکرد و بهره وری بهتر در سوخت خودرو و حتی هواپیماها  کمک کرده اند.
بسته بندی پلاستیکی ضمن محافظت و حفظ کالاها ، ضمن کاهش وزن در حمل و نقل و همان طور که گفته شد موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و از همه مهمتر باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیزمی شود.
از کامپیوتر و تلفن همراه گرفته تا تلویزیون و مایکروویو ، پلاستیک های بادوام ، سبک و مقرون به صرفه، به انقلابی در الکترونیک کمک کرده اند که هر روز به آن اعتماد می کنیم.


پلاستیک ها باعث می شوند تا تجهیزات ایمنی ورزشی - مانند کلاه ایمنی ، محافظ دهان ، عینک و بالشتک محافظ - سبک و محکم تر باشند تا به ایمنی علاقه مندان به ورزش در هر سنی کمک کنند. فوم های پلاستیکی جاذب کمک می کند تا پا را ثابت نگه دارید و ، در حالی که پوسته های پلاستیکی ناهموار کلاه ایمنی و بالشتک ها  میتوانند از سر ، مفاصل و استخوان ها محافظت کنند

 

 

مطالب پیشنهادی :

مواد اولیه ظروف یکبار مصرف
نایلون حبابدار چیست

 

ویژگی پلاستیک ها

در اینجا به طور خلاصه ویژگی های بیشتری از پلاستیک ها را نام میبریم:

• عایق خوب الکتریکی و حرارتی
• مقاومت مناسب در برابر حلال های شیمیایی 
• مقاومت در شرایط جوی مختلف
• مقاومت در برابر خوردگی
• بهداشتی بودن( قارچ و کپک قابلیت نفوذ در آن را ندارند)
• قابلیت تولید فراوان و در سرعت بالا
• قیمت مناسب
• شکل پذیری و فرآیند پذیری(قابلیت ذوب و حلالیت آسان)
• قابلیت رنگ پذیری

تا حدودی درباره مزیت های پلاستیک ها صحبت کردیم. ویژگی ها و انواع کاربردهای آن را گفتیم. دیدیم که علی رغم دیدگاه منفی عمومی نسبت به این دسته مواد، بسیار مفید هستند و کاربردهای زیادی دارند.
و مهمترین قسمت برای پلاستیک ها این است که باید برای بازیافت آنها مدیریت درستی داشته باشیم تا بتوانیم از این ماده پر ارزش نهایت استفاده را بکنیم.

 
 
لیوان پلاستیکیپلاستیک,نایلون,نایلکس,کاربرد پلاستیک,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 355 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:46

مواد اولیه ظروف یکبار مصرف

امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف بین مردم بسیار رایج شده است.بسیاری از افراد در جشن ها،میهمانی ها و یا برای پخش نذری از ظروف یکبار مصرف استفاده میکنند.

البته در بیمارستان ها ، ادارات و حتی برخی از رستوران ها نیز به دلیل سرعت و سهولت در کارها از ظروف یکبار مصرف استفاده میشود.

اما آیا میدانید برای تولید این ظروف از چه موادی استفاده میشود.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با مواد تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

اگر مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

ظروف یکبار مصرف پلی استایرن

ظروف یکبار مصرف پلی استایرن

پلی استایرن پلیمری است شفاف و سخت که قیمت ارزانی دارد.به دلیل همین ویژگی ها از این پلیمر برای ساخت لیوان و ظروف یکبار مصرف استفاده میشود.

ظروف ساخته شده از پلی استایرن به عنوان پرکاربردترین انواع ظروف محسوب میشوند.

پلی اتیلن و پلی پروپیلن از دیگر پلیمرهایی هستند که برای ساخت ظروف یکبار مصرف از آنها استفاده میشود.

ظروف یکبار مصرف پروپیلن برای غذای داغ مناسبند،چراکه این ظروف به دلیل استفاده از پلیمر پروپیلن در ساختار آنها در صورت داغ شدن با مواد غذایی داخلشان واکنش شیمیایی نمیدهند و از این جهت بی خطرند.

امروزه از مواد پلی استایرن و پلی اتیلن ، به دلیل مضراتی که دارند کمتر برای ساخت ظروف یکبار مصرف استفاده میشود و بیشتر تولیدکنندگان با شناخت مضرات این دو پلیمر و شناخت مزایای پلیمر پلی پروپیلن ، اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف از جنس پروپیلن نموده اند.

 

مطالب پیشنهادی :

نایلون حبابدار چیست
ظروف یکبار مصرف و کاربرد آنها در مواد غذایی

 

ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف گیاهی امروزه جای ظروف پلاستیکی را گرفته اند چراکه در ظروف یکبار مصرف گیاهی در مقایسه با ظروف پلاستیکی از مواد مضر کمتری استفاده میشود.

برای تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد اولیه طبیعی مانند نشاسته ، نیشکر ، ذرت ، کاه ، ساقه های گندم، جو و … استفاده میشود ، از این جهت این ظروف با طبیعت سازگاری بیشتری داشته و پس از 6 ماه تجزیه شده و به طبیعت بازمیگردند در حالی که ظروف پلاستیکی چندین سال طول میکشد تا به طبیعت بازگردند.

از دیگر مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • عدم واکنش بین ظروف یکبار مصرف و ماده غذایی
  • عاری از هرگونه مواد سمی
  • وابسته نبودن به مواد اولیه نفتی
  • مصرف انرژی کمتر در فرایند تولید
  • بدون هیچ گونه آثار تخریبی بر محیط زیست

 

 

منبع : www.harirplastic.com

لیوان پلاستیکیپلاستیک,ظروف یکبار مصرف,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 188 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:45

نایلون حبابدار چیست

نایلون حبابدار به نوعی نایلون شفاف و ضربه گیر میباشد و به این علت که از حباب های پر از هوا بر سطحش تشکیل شده است. قدرت ضربه گیری مناسبی نیز دارد. به همین جهت هم از آن برای بسته بندی و نگهداری کردن کلاهایی که خاصیت شکنندگی دارند استفاده میشود. نایلون حبادار میتواند به عنوان ضربه گیری عالی برای کاهش صدمات ناشی از حمل و نقل و جابه جایی استفاده شود. میزان مقاومت این نوع از نایلون بستگی به اندازه حباب های آن دارد. به این صورت که برای کالاهای ظریف تر و آنهایی که حساسیت بالایی دارند از نایلون هایی که دارای حبابهای ریزتری هستند استفاده میشود و برای محافظت از کالاهای بزرگ تر و شکستنی از نایلون هایی با حبابهای درشت تر استفاده میشود.


نایلون حبابدار به طور معمول از درون جنس لطیف و صافی دارد اما پوشش بیرونی آنها دارای حباب هایی در سایزهای مختلف میباشد. جنس این نوع نایلون از مواد پلی اتیلن میباشد و دارای انواع مختلفی میاشد

انواع کیسه حبابدار

نایلون حبادار معمولی یا دو بعدی


از این نوع نایلون میتوان برای بسته بندی کردن تمام کالا ها استفاده نمود. کالاهایی مانند ظروف شکستنی، قاب عکس، صندلی، تابلوها، لوام یدکی، قطعات الکترونیکی و...

نایلون جبابدار 3 بعدی

این نوع نایلون برخلاف کیسه های دو بعدی مناسب برای بسته بندی کالاهایی میباشد که شکل مکعب مانند دارد. کالاهایی مانند انواع لوام برقی آشپزخانه مانند یخچال، گاز و یا انواع مختلف وسایل منزل مانند: تخت خواب، مبلمان، کمد و ابزارها و وسایل صنعتی که به شکل مکعب میباشند استفاده میشود.

 

 

مطالب پیشنهادی :

ظروف یکبار مصرف و کاربرد آنها در مواد غذایی
اهمیت نایلون در کشت گلخانه ای
 

 

انواع نایلون حبایدار

دولایه حباب درشت

این نوع از نایلون به علت داشتن قطر و حبابهای درشت تر نسبت به حبابهای ریز کارایی بهتری برای محافظت ا محصول هنگام جابه جایی و حمل و نقل کالاهای شکستنی دارد.

سه لایه حباب درشت

این نوع نایلون حبابدار به اینعلت که از یک لایه بیشتر از نوع دولایه برخوردار میباشد کارایی بهتری دار و باعث خواهد شد که مقاومت حبابهای روی سطح نایلون بالاتر برود. این نوع بهترین محصول جهت بسته بندی کردن کالاهای بزرگتر میباشد.

سه لایه حباب ریز

این نوع محصول به دلیل داشتن حبابهای ریز و یک لایه اضافه تر در سطحش کارایی مناسبی را نسبت به نایلون های دولایه ارائه میکند. لایه سوم باعث میشود که حبابهای سطح نایلون بر اثر فشار نترکند.

 

منبع : www.plasticatlas.ir

لیوان پلاستیکیپلاستیک,نایلون,حبابدار,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 280 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:45

ظروف یکبار مصرف و کاربرد آنها در مواد غذایی

درطول 50 سال اخیر، استفاده ازمحصولات پلاستیک در بسته بندی انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها و یا به شکل ظروف یکبار مصرف، افزایش چشمگیر داشته است، بطوریکه عصر حاضررا ، عصر پلاستیک نامیده اند. پلاستیک هایی که برای تماس با مواد غذایی ، به کار می روند ، عمدتاً از منابع نفتی استخراح می گردند. به طور کلی پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستند که از مواد اولیه‌ای به نام مونومر ساخته شده اند. مونومرها موادی سمی بوده و برای سلامت انسان مضر هستند و پلیمرها خنثی بوده و مشکلی ندارند، اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومرها قابل جدا شدن باقی می‌ماند. به همین دلیل اگراز ظروف یکبار مصرف نامر غوب ویا نامناسب جهت نگهداری مواد غذایی استفاده شودف احتمال مهاجرت این مونومرها سمی به ماده غذایی وجود دارد .بنابرین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار احتیاط کرده و ازهرنوع پلاستیکی جهت مواد غذایی استفاده نشود.

نکته مهم دیگر در استفاده از ظروف یک بار مصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می‌شود که استفاده از آنها احتیاط بیشتری را می‌طلبد، چرا که اصولاً جنس یک بار مصرف‌ها به گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ رنگ موجود حل شده و لایه ای از آن همراه غذا وارد بدن می‌شود. در هنگام استفاده از ظروف یک بار مصرف باید به علامت اختصاری که در کف ظرف حک شده است، توجه کرد.چون در صورت استفاده نادرست از این محصولات مشکلات زیاد بهداشتی در اثرمهاجرت منومرهای شیمیایی از ظروف یکبار مصرف به ماده غذایی مشکلات فراوانی مانند: انواع اختلالات گوارشی و ریوی، وهمچنین سرطان و سایر بیماری‌های غیر‌واگیر برای مصرف کننده بوجود خواهد آورد

علامت اختصاری وکاربرد ظروف یکبار مصرف:ظروف یکبار مصرف که در کف آنها علامت اختصاری(ps)جنس ظروف پلی استایرن بوده برای نوشیدنیهای خنک ودمای کمتر از 40درجه بکار می برند ولی جهت بسته بندی مواد غذایی با دمای بالاتر از 65 مناسب نبوده وهمچنین بسته بندی مواد غذایی چرب مانند کره ، مارگارین و … در انواع ظروف پلی استایرن ممنوع می باشد

علامت اختصاری ظروف پلی اتیلنی (PE)، پروپیلینی(PP) ، پلی استایرنی فوم‌دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS)نشان داده‌می‌شوند برای بسته بندی و نگهداری محصولات لبنی، روغن و سرکه و مواد غذایی گرم و مرطوب بکار می رونداما برای نگهداری غذاهای داغ مثل آش و غیره مناسب نیستند.

استفاده از ظروف پلی استایرنی شفاف(GPPS) تنها برای نوشیدنی های سرد مناسب است و برای مواد غذایی داغ مثل چای و قهوه مناسب نمی باشد.

ظروف‌ یک‌بار مصرف پلی ونیل کلراید (PVC) در بسته‌بندی مواد غذایی مانند گوشت مرغ و ماهی و بسته‌بندی کپسول‌های دارویی، آدامس به کار می‌روند. بسته‌بندی با این نوع ظروف در مورد مواد خشک زیان چندانی ندارد، اما برای مواد غذایی مرطوب که امکان مهاجرت مونومر آزاد به داخل مواد غذایی و سپس بدن بسیار محتمل است نا مناسب می باشند.

نکته‌ای که کارشناسان به تازگی نسبت به آن هشدار می‌دهند این است که در ایران پی‌وی‌سی‌های استاندارد (food grade) برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی تولید نمی‌شود و از نوع صنعتی این مواد، بدون توجه به مضراتشان، در صنایع غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود.
در شرایطی که در تمام دنیا استفاده از پی‌وی‌سی‌ صنعتی برای مصارف غذایی و بسته‌بندی به طور کامل منسوخ شده است و حتی اخیرا برای لوازم منزل و اسباب‌بازی نیز این محدودیت در جهان به وجود آمده، به گفته کارشناسان، در ایران به ‌رغم نظارت وزارت بهداشت، همچنان به دلیل صرفه‌های اقتصادی، گروهی از تولیدکنندگان همچنان از موادی استفاده می‌کنند که تاثیر آنها بر سلامت مردم در درازمدت آشکار می‌شود.

براساس دستور العملهای موجود بسته بندی مواد غذایی خشک و تر در زمان پر نمودن و نگهداری مواد غذایی یا حمل و نقل آن در انواع ظروف PVC ممنوع می باشد. بطور کلی ظروف یک بار مصرف بی‌رنگ و شفاف فقط برای اغذیه و نوشیدنی‌های سرد مناسب هستند و نباید برای نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ استفاده شوند. همچنین ظروف یک بار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند، ولی برای مواد غذایی داغ نباید استفاده شوند .مثلاً برای پیتزایی که در دمای 140 درجه سانتیگراد طبخ می‌شود، توصیه نمی‌شود.

 

مطالب پیشنهادی :

اهمیت نایلون در کشت گلخانه ای
پاکت مواد غذایی
 

 

ظروف یکبار مصرف شفاف در بسیاری از ارگانها و یا مراسم های مذهبی استفاده می شوند از پلی استالین تشکیل شده است

ظروف یکبار مصرف فومی سفیدرنگ که در بسیاری از رستورانها و ارگانهای اداری مورد استفاده قرار می گیرند مقاومت بیشتری نسبت به ظروف پلی استالین شفاف دارند و تا دمای 70 تا 80 درجه مواد سمی و مونومری آنها تجزیه نمی شود اما چنانچه غذای داغی با دمای بالاتر از 70 تا 80 درجه در این ظروف نگهداری شود و یا اینکه زمان نگهداری غذا در این ظروف بیشتر از 4 ساعت باشد اثرات سمی این مواد وارد مواد غذایی شده و بر سلامت انسانها تاثیر می گذارد.

ظروف یکبار مصرفی که از مواد دست دوم تهیه می شوند بیشترین اثر را بر سلامت انسانها دارند افزود: این ظروف از ظاهرشان که معمولا شکننده هستند و یا در آنها ضایعات، دانه های سیاه رنگ یا مواد رنگی دیده می شود ، قابل تشخیص هستند . مهمترین ویژگی این ظروف قیمت بسیار ارزان آنهاست که مردم باید بدانند این قیمت ارزان را در آینده با هزینه های هنگفت درمانی بایستی جبران کنند

در میان تمام انواع ظروف یک بار مصرف از بطری‌های آب آشامیدنی به عنوان پرمصرف ترین انواع این ظروف نام برد. بطری‌هایی که در ماه‌های گرم سال حتی اگر حاوی آب معدنی نباشند، به طور مرتب از آب شهری پُر شده و درون یخچال قرار می‌گیرند تا آب خنک مصرفی خانواده را تامین کنند که با فریز کردن بطری های آب باعث شکسته شدن پلیمرها به مونومرهای سمی خواهد شد و در درازمدت عوارض سرطانزایی چنین اقداماتی در دستگاههای گوارشی و مغز نمود پیدا می کند.

ظروف یکبار مصرف با منشاء گیاهیاین ظروف به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول صد در درصد تخریب پذیر بوده و مواد اولیه آنها منشاء غذایی داشته و از موادی مانند پروتئین ها و ساکارین ها تولید شده و قابل خوردن نیز هستند اما این ظروف در ایران تولید نمی شود اما دسته دوم که 30 تا 70 درصد تخریب پذیر هستند قابلیت خورده شدن ندارند و منشاء آنها غالبا مواد نشاسته ای است. از جمله مزایای استفاده از پلیمر گیاهی میتوان سازگاری با محیط زیست، عاری بودن از هرگونه خطرات مضر مواد پلاستیکی پس از تماس با غذای داغ، تهیه شدن از مواد اولیه تجدیدپذیر، عدم وابستگی به مواد نفتی، مصرف انرژی کمتر در فرایند تولید را از مزایای اصلی ظروف یکبار مصرف پلیمری و گیاهی دانست. این ظروف از نشاسته ذرت ساخته شده و به راحتی قابل تجزیه در محیط و یا حتی قابل بازیافت برای خوراک دام هستند. دانش امروز مشخص کرده است مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ایجاد خستگی، ناراحتی اعصاب، کم شدن پلاکت­ها و هموگلوبین­های خون و حتی سرطان زایی آنهاست. به نحوی که پلاستیکی نفتی در انواع مختلف خود به 300 الی 500 سال زمان برای برگشت به طبیعت نیاز دارد، اما ظروف گیاهی حداکثر طی 6 ماه تجزیه و بدون هیچ ضرری به طبیعت بازمی گردند و حاصلخیزی دوباره را در خاک ایجاد می­کنند. فناوری تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی در اختیار چهار کشور آلمان، انگلیس، آمریکا و ایتالیا بود. اما ایران نیز توانست پس از تحقیقات فراوان بعنوان پنجمین کشور پیشرو این فناوری را در جهان به دست آورد یاهی

ولی این ظروف اگر در معرض نور ، گرما و یا رطوبت در درازمدت کپک می زنند بنابراین برای استفاد ه طولانی مدت در مجاورت چنین غذاهایی مناسب نیستند

در هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف به موارد زیر توجه شود:

  1. در هنگام خرید مواد غذایی توجه شود که از پلاستیک رنگی و بازیافتی استفاده نشود.
  2. ماد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نگهداری نشود.
  3. از بطری آب معدنی بصورت مکرراستفاده نشود.
  4. از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی هایی استفاده شود که توسط کارخانجات معتبر ودارای مشخصات کامل و پروانه ساخت معتبر یا مجوز ورود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تولید شده است.
  5.  
 
 
لیوان پلاستیکیپلاستیک,ظروف یکبار مصرف,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 223 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:44

اهمیت نایلون در کشت گلخانه ای

برای بقاء گیاهان و تولید میوه وجود سه اصل نور، خاک و آب لازم و ملزوم هم است، از طرف دیگر نایلون های گلخانه‌ای به عنوان تنها سد دفاعی در مقابله با عوامل محیطی نقش تعیین‌کننده در بقاء گیاهان در داخل گلخانه بازی می‌کند.

نقش نور در تولید میوه در گیاهان

انجام عمل فتوسنتز و تولید پروتئین در گیاهان تنها با حضور نور امکان‌پذیر است. کیفیت نور عبوری از نایلون گلخانه‌ای نقش اساسی و تعیین‌کننده در تولید محصولات گلخانه‌ای دارد. هرچه نایلون به کاررفته در سازه‌ی گلخانه‌ای تخصصی‌تر باشد کیفیت نور عبوری به داخل گلخانه بهتر و متناسب‌تر برای رشد و نمو کشت داخل گلخانه خواهد بود. متاسفانه این اصل مهم و اساسی در تولیدات داخلی عمدتاً رعایت نمی‌شود. علت اساسی عدم رعایت این اصل به این خاطر است که عمده‌ی نایلون‌های تولید شده در داخل کشور جزء نایلون‌های صنعتی می‌باشند نه نایلون‌های تخصصی.

 

برای آموزش راه اندازی گلخانه اینجا کلیک کنید.

تعریف نایلون صنعتی

نایلون صنعتی اصطلاحاً به نایلون‌هائی اطلاق می‌شود که در مقابل اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید در بازه‌ی زمانی مشخص مقاوم بوده و پوسیده نمی شود. این نایلون‌ها عمدتاً با ضخامتهای بالای ۲۰۰ میکرون، عریض با طول بالای ۴۰ متر تولید می‌شوند.
بعد از پاگرفتن صنعت گلخانه در کشور ، متاسفانه به دلیل نبود نایلون‌های تخصصی برای استفاده در سازه‌های گلخانه‌ای، استفاده از این نوع نایلون‌ها (نایلون‌های صنعتی که فقط دارای Anti UV بودند) باب شده و در عمده‌ی موارد تا به حال هم ادامه دارد. شاهد این مدعا توجه به درصد آنتی یو وی به کار رفته در تولید نایلون که به نایلون‌های ۱٫۵، ۳ و ۵ درصد مشهور شده‌اند، است.

 

مطالب پیشنهادی :

پاکت مواد غذایی
سلفون محافظ غذا 1000 متری ایرانی و کره ای اصل
 

 

عوامل موثر در میزان و کیفیت نور عبوری در نایلون گلخانه‌ای

سه اصل زیر بیشترین نقش در این امر را دارا می‌باشند:

رنگ

وجود یا عدم وجود رنگ در نایلون نقش اساسی و تعیین کننده در میزان و مخصوصاً کیفیت نور عبوری از خود را دارد، هرچقدر نایلون بی‌رنگ‌تر باشد، طول موج‌های لازم برای انجام عمل فتوسنتز و تولید پروتئین بهتر عبور کرده و خود را در اختیار گیاهان قرار خواهد داد. وجود رنگ‌هائی مثل رنگ سبز یا زرد بیشتر ضرر را در این میان دارد چون به عنوان مثال رنگ سبز باعث جذب طول موج‌های رنگ قرمز می‌شود که مهم‌ترین نقش را در عمل فتوسنتز دارا می‌باشد. پس هر چقدر نایلون بی‌رنگ‌تر باشد میزان و کیفیت نور عبوری بهتر بوده و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای نیز بیشتر خواهد بود.

ضخامت

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در امر نفوذ نور به داخل گلخانه ضخامت نایلون است. هرچقدر ضخامت نایلون استفاده شده در گلخانه کم‌تر باشد میزان عبور نور نیز بهتر خواهد بود.

ادتیوها (افزودنی‌ها)

مهم‌ترین تفاوت نایلون‌های صنعتی و تخصصی ادتیوهای بکار رفته همان‌گونه که در قبل هم اشاره شد در نایلون‌های صنعتی تنها ادتیو بکار رفته در این نوع فقط Anti UVمی باشد که فقط باعث نایلون در مقابل پوسیدگی می‌شود این در حالی است که نایلون‌های مخصوص گلخانه‌ای شرکت وطن پلاست آذر دارای افزودنی‌هائی تخصصی مثل LDمی باشد، این افزودنی باعث جلوگیری از ورود مستقیم شعاع نوری به گلخانه شده و نور وارده به گلخانه بصورت یکنواخت پخش شده و نه تنها نور را بصورت یکنواخت در داخل گلخانه پخش می‌کند بلکه از بروز مشکلاتی مثل برگ‌سوزی هم جلوگیری می‌کند.

نایلون به عنوان سد دفاعی در مقابل عوامل بیرونی

یکی از عمده‌ترین محاسن کشت‌های گلخانه‌ای امکان تولید خارج از فصل محصولات است. مقابله با عوامل بیرونی مانند: باد، باران، برف، حفظ دما و رطوبت و… همه و همه به عهده‌ی تنها دیواره‌ی دفاعی گلخانه که همان نایلون گلخانه‌ای است می‌باشد. هر چقدر افزودنی‌های (ادتیوهای) تخصصی‌تری در این امر استفاده شود، به همان میزان، میزان باردهی و عمل‌کرد در داخل گلخانه بیشتر خواهد بود.

اهمیت نایلون در کشت گلخانه ای

 
 
منبع : www.vazinplast.com

 

لیوان پلاستیکیپلاستیک,نایلون گلخانه,...
ما را در سایت لیوان پلاستیکی دنبال می کنید

نویسنده : محمد قاسمی بازدید : 232 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 14:42

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :